Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2014

Δυό ποδηλατικοί άξονες στην Αθήνα: Από την Κηφισιά στο Φάληρο και από τους Αγ. Ανάργυρους στο Λαύριο


podilato-570
Αμστερνταμ η Βασιλεία δεν πρόκειται (εκτός συγκλονιστικού απροόπτου) να γίνουμε ποτέ, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να… δικαιωθούν και οι ποδηλάτες αυτού του τόπου. Πολύ δε σημαντικότερο να πολλαπλασιαστούν, καθώς το ποδήλατο αποτελεί ως γνωστόν εκτός από τον πιο «ευγενή» και τον πιο υγιεινό (μαζί με το περπάτημα) τρόπο μετακίνησης.
Οι συνθήκες που ευνοούν την κίνηση του ποδηλάτου ταυτίζονται ..
με τις συνθήκες που θα χαρακτήριζαν μια πόλη βιώσιμη και σε αυτό το πλαίσιο η Αθήνα και συνολικά η Αττική οδεύουν προς ποιοτική αναβάθμιση. Η δημιουργία του μητροπολιτικού ποδηλατόδρομου, (μήκους 27,5 χιλιομέτρων) που θα συνδέει την Κηφισιά με το Φάληρο, ανακοινώθηκε ως γνωστόν επίσημα την Τρίτη και το… κερασάκι στην τούρτα για τος φίλους του ποδηλάτου θα είναι μια ανάλογη ανακοίνωση, που θα δρομολογεί την κατασκευή της επονομαζόμενης ήδη ως «Ποδηλατική Αττική Οδός».
Πρόκειται για ένα ποδηλατικό άξονα, μήκους 60 χιλιομέτρων, που θα εκτείνεται από τους Αγίους Αναργύρους έως το Λαύριο και θα αναβαθμίσει όλη την περιοχή των Μεσογείων. Η μελέτη για το εντυπωσιακά φιλόδοξο - μα και ρεαλιστικού σύμφωνα με τις αρχές - έργο υπολογίζεται πως θα ολοκληρωθεί σε περίπου ένα χρόνο. Η προσπάθεια θα στηρίζεται σε μεγάλο μέρος της διαδρομής στις εγκαταλελειμμένες σιδηροδρομικές γραμμές του παλιού «Θηρίου» αλλά και του τρένου προς Λαύριο. Στόχος είναι η δημιουργία ενός διαδρόμου ποδηλάτου και περπατήματος – κορμού της περιοχής των Μεσογείων με πολιτιστικές και τουριστικές προεκτάσεις, που θα επιτευχθεί με την αξιοποίηση της διαδρομής των παλιών σιδηροδρομικών γραμμών, μήκους 62 χλμ., και τη βελτίωση του δρόμου από το Λαύριο μέχρι το Σούνιο.
sounio-570
Σε αυτό τον ένα χρόνο θα υπάρξει επικοινωνία με τις τοπικές κοινωνίες μέσω συμπλήρωσης ερωτηματολογίων για να γίνουν γνωστές οι απόψεις των κατοίκων των περιοχών Αθηνών, Μεσογείων και Λαυρεωτικής, απόψεις που θα ληφθούν υπόψη κατά τον σχεδιασμό. Η διαδρομή προβλέπεται ότι θα είναι ιδανική για τους ποδηλάτες, με πολύ ελαφρά κλίση καθώς πρόκειται για σιδηροδρομικό διάδρομο. Θα δίνει την ευκαιρία στον κάτοικο ή τον τουρίστα να διασχίζει την Αττική κάνοντας μία βόλτα στα Μεσόγεια, περνώντας από σημαντικούς πολιτιστικούς πόλους. Στο λιμάνι του Λαυρίου θα είναι ο "επίσημος" τερματισμός, αλλά όσοι θέλουν θα μπορούν να τον μεταθέσουν για το Σούνιο και το επιβλητικό αρχαιολογικό μνημείο του Ποσειδώνα. Ο διάδρομος θα έχει πλάτος κοντά στα 5 μέτρα και θα συμπεριλαμβάνει 2 ρεύματα για ποδηλάτες αλλά και χώρο για περπάτημα.
Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ
Η εκκίνηση θα είναι στο Πάρκο Τρίτση στους Αγίους Αναργύρους. Η πρόσβαση είναι εύκολη και κάποιος μπορεί να φτάσει εκεί και μέσω Προαστιακού (σταθμοί ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ, ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΣΗΣ). Από εκεί θα ακολουθεί τις οδούς Μπίμπιζα, Γ. Παπανδρέου και Πλαστήρα.
Ο διάδρομος αυτός συνεχίζει για μήκος 1,8 χλμ. μέχρι τη διασταύρωση με τη Δεκελείας. Από το σημείο αυτό ονομάζεται Ιφιγένειας, χωρίς κεντρική νησίδα και πράσινο μέχρι τη διασταύρωση με Λ. Ηρακλείου και αμέσως μετά, κινούμενος παράπλευρα της γραμμής του ΗΣΑΠ, φτάνει στον σταθμό μετρό Ηρακλείου. Η απόσταση μεταξύ της Δεκελείας και σταθμού Ηρακλείου είναι 1,5 χλμ.
Από τον σταθμό μετρό Ηράκλειο ο σιδηροδρομικός διάδρομος απομακρύνεται σχεδόν αμέσως από τη γραμμή του Ηλεκτρικού και συνεχίζει ως Μαρίνου Αντύπα μέχρι την Κύμης (μήκος 1,1 χλμ.). Μετά την Κύμης ταυτίζεται για λίγο με την Σπύρου Λούη, εφαπτόμενος του ΟΑΚΑ, και μετά ως Αγ. Γεωργίου καταλήγει στην Καποδιστρίου (μήκος 1,5 χλμ.). H συνέχεια είναι Καποδιστρίου – Παπανικολή – Δουκίσσης Πλακεντίας μέχρι την Αττική Οδό (μήκος 5,2 χλμ.). Σήμερα οι παραπάνω δρόμοι λειτουργούν ως αμφίδρομες αρτηρίες με μεγάλη κεντρική νησίδα πρασίνου.
Από το σταθμό μετρό Δουκίσσης Πλακεντίας και για μήκος περίπου 1,5 χλμ. ο σιδηροδρομικός διάδρομος συμπίπτει με τη ζώνη απαλλοτρίωσης της Αττικής Οδού. Στη συνέχεια ακολουθεί την Εθν. Αντιστάσεως για 1,8 χλμ. και λίγο μετά τον παλιό σταθμό Γέρακας συναντά τη Λ. Μαραθώνος.
Τέμνοντας κάθετα τη Λ. Μαραθώνος ο σιδηροδρομικός διάδρομος συνεχίζει ως Σολωμού για 1,2 χλμ. μέχρι την περιφερειακή Υμηττού. Από το σημείο εκείνο παραμένει ελεύθερος. Διατηρεί τα παραπάνω χαρακτηριστικά για μήκος 5 χλμ. μέχρι τον Σταθμό Παιανίας. Στο εσωτερικό της Παιανίας έχει ασφαλτοστρωθεί και εξερχόμενος από τον οικισμό συμπίπτει με τις τοπικές οδούς Ανθέων – Κολοκοτρώνη – Ναυαρίνου μέχρι τον σταθμό Κορωπί (η απόσταση Παιανία – Κορωπί είναι 5,5 χλμ.).
Μεταξύ των σταθμών Κορωπί και Μαρκόπουλο, που τους χωρίζει απόσταση 5,6 χλμ. δεν υπάρχει οδός που να συμπίπτει με τον σιδηροδρομικό διάδρομο. Το ίδιο ισχύει και για τα επόμενα 4,7 χλμ. μέχρι τα Καλύβια Θορικού καθώς και στη συνέχεια μέχρι Κερατέα, Δασκαλειό, Θορικό, Λαύριο. Η απόσταση από Καλύβια Θορικού μέχρι Λαύριο είναι 23,5 χλμ.
Το Λαύριο είναι ένας σημαντικός προορισμός, σημαντικό ωστόσο κρίνεται να είναι εφικτή η επίσκεψη των ποδηλατών και στο Σούνιο. Η απόσταση του Λαυρίου από τον αρχαίο ναό είναι 8,5 χλμ. Το ποδήλατο την καλύπτει σε περίπου μισή ώρα και η σύνδεση Λαυρίου – Σουνίου είναι εφικτή μόνο με τη χρήση του δρόμου που τα συνδέει.
Η γραμμή θα είναι πλήρως σηματοδοτημένη, ενώ θα χρησιμοποιηθεί ως ραχοκοκαλιά για την ανάπτυξη ποδηλατικών κλάδων που θα την συνδέουν με τους Δήμους από τους οποίους διέρχεται. Θα διατίθενται χάρτες, ενημερωτικά φυλλάδια, ενώ θα δημιουργηθεί και η σχετική ιστοσελίδα.
Κηφισιά – Γκάζι – Φάληρο
Ο μητροπολιτικός ποδηλατόδρομος αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015 και η κατασκευή του θα ξεκινήσει με τον νότιο άξονα Γκάζι- Φάληρο μήκους 11 χιλιομέτρων, καθώς ήδη έχει υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο και το κόστος θα φτάσει στα 2,2 εκατ. ευρώ. Σε ότι αφορά τοέργο για τη διαδρομή Γκάζι-Κηφισιά ο διαγωνισμός για την ανάληψη κατασκευής του αναμένεται να κατακυρωθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, αφού πρόσφατα ολοκληρώθηκαν οι μελέτες και η διαβούλευση με τους οκτώ δήμους.
Ο βόρειος άξονας θα είναι μήκος 16,5 χιλιομέτρων και το κόστος υλοποίησης του θα ανέλθει στα 9 εκατ. ευρώ. Θα διέρχεται από τους σταθμούς Μοναστηράκι, Ομόνοια, Βικτώρια, Περισσός, Πευκάκια, Ν. Ιωνία, Ηράκλειο, Ειρήνη, Μαρούσι, ΚΑΤ, Κηφισιά. Στο τμήμα όπου ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος (ΗΣΑΠ) είναι υπόγειος (Αττική - Βικτώρια - Ομόνοια - Μοναστηράκι) θα περνάει από την οδό Γ' Σεπτεμβρίου και έπειτα από την οδό Αθηνάς.
Περισσότερα είναι τα στοιχεία που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα για τη διαδρομή Φάληρο – Γκάζι. Θα διέρχεται από το σταθμό Ακρόπολη του ΜΕΤΡΟ και από τέσσερις του ΗΣΑΠ (Θησείο, Πετράλωνα, Ταύρος, Μοσχάτο), ενώ θα συνδέει το Φαληρικό Όρμο με το Παναθηναϊκό Στάδιο. Περίπου 4,5 χιλιόμετρα θα είναι πεζόδρομοι (Π. Τσαλδάρη, Θεσσαλονίκης τμηματικά, Απ. Παύλου, Δ. Αρεοπαγίτου), 1300 μέτρα κανονικές οδοί, 750 μέτρα θα είναι ο υλοποιημένος ποδηλατόδρομος, παρόχθιος του Ιλισσού και τα υπόλοιπα 1150 μέτρα ο ήπιας κυκλοφορίας παρόχθιος δρόμος του Ιλισού. Η σύνδεση με την παραλιακή ζώνη θα γίνεται μέσω της εσπλανάδας, περίπου 800 μέτρα ανατολικότερα του Ιλισού, στην οποία οδηγεί η παράλληλος της Λ. Ποσειδώνος οδός Ασκληπιού.
Με πορτοκαλί χρώμα πάνω στον χάρτη ο ποδηλατόδρομος Φάληρο - Γκάζι.
map-podilatofromou-570
Αλλα χαρακτηριστικά για το έργο Φάληρο - Γκάζι (αρκετά από τα οποία θα ισχύσουν βέβαια για τη διαδρομή Κηφισιά - Γκάζι είναι τα εξής.
- Ο ποδηλατόδρομος θα είναι αμφίδρομης ροής για το ποδήλατο. Θα βρίσκεται δηλαδή στη μία πλευρά του δρόμου. Επελέγη η λύση της μίας αμφίδρομης λωρίδας (αντί των δύο στενότερων) διότι, σύμφωνα με τους ειδικούς αφενός περιορίζει σημαντικά το κόστος του έργου και αφετέρου «απλοποιεί το δίκτυο. Αν η κίνηση του ποδηλάτου διαχωριζόταν σε δύο παράλληλους δρόμους, τότε το δίκτυο θα γινόταν περίπλοκο, δύσκολα αναγνώσιμο. Και επικίνδυνο καθώς οι διασταυρώσεις ποδηλάτου αυτοκινήτου θα διπλασιάζονταν. Θα τοποθετούνται στην πλευρά του οδοστρώματος ώστε ο ποδηλάτης που βρίσκεται προς την πλευρά του αυτοκινήτων να κινείται σε αντίθετη φορά προς αυτά. Ετσι, ελέγχει ο καθένας καλύτερα τις κινήσεις του άλλου».
- Στους χώρους στάθμευσης ποδηλάτων θα τοποθετηθούν ειδικά ποδηλατοστάσια για να ασφαλίζονται τα ποδήλατα.
- Νέες πινακίδες σήμανσης για τον ποδηλατόδρομο θα τοποθετηθούν στις εισόδους και εξόδους προ των διασταυρώσεων των οδών και όπου αλλού επιβάλλεται.
- Κρίνεται αναγκαία η κατασκευή μεταλλικής γέφυρας πλάτους 2,5 μέτρων για τη διέλευση πεζών και ποδηλάτων πάνω από τον Ιλισσό ποταμό στο ύψος της οδού Πεισιστράτου.
- Ζώνη προστασίας: για την προστασία των ποδηλατών και των πεζών από τα αυτοκίνητα σχεδιάστηκε ανά τμήματα μία ζώνη πλάτους 50 εκατοστών όπου θα γίνει δενδροφύτευση.
- Η κλίση πεζοδρομίου – ποδηλατοδρόμου θα είναι ενιαία με εξαίρεση μικρά τμήματα.
- Το υλικό κατασκευής θα είναι χυτός ακρυλικός τάπητας κόκκινου χρώματος. Επίσης θα υπάρξουν θερμοπλαστικές διαγραμμίσεις για τους ποδηλατόδρομους και για τμήματα του οδικού χώρου.
- Και οι δύο διαδρομές αρθρώνονται με σταθμούς του ηλεκτρικού, δίνοντας έτσι στους ποδηλάτες τη δυνατότητα της μετεπιβίβασης.

ΠΗΓΗ - http://www.koolnews.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου